1. stupeň
Jednokvalt byl u těch úplně prvních vozů, většinou prototypů, co v zásadě připomínaly bryčky bez koní. Takový byl např. úplně první vůz Karla Benze z roku 1896 pojmenovaný Patent Motorwagen. Po několika testech se nakonec Karl rozhodnul, že zařadí stupně dva, jeho vůz totiž nedokázal vzhledem k malému výkonu šplhat ani do mírnějších kopců. Přidal tedy jeden krátký kvalt, aby si mohl do kopce podřadit.
2. stupeň
V podstatě celý začátek dvacátého století tak vozy jezdily na dva kvalty - krátký (jedničku), který pomáhal zdolávat terény a dlouhý (dvojku), který sloužil jako "dálniční". Tak fungovala např. Cherrierova dvourychlostní skříň. Byly to samozřejmě převodovky bez synchronů, takže jste přesně museli vědět, kdy zařadit, jinak se ozval zvuk lámajících se zubů, jak do sebe převodná kola zaklesla s rozdílnými rychlostmi otáček. Chtělo to prostě trochu grif.
3. stupeň
Tříkvalty vydržely v běžné automobilové produkci v podstatě do půlky dvacátého století. I když se už v třicátých letech objevily modely se čtyřmi rychlostmi, šlo vždy o výjimky nebo velmi luxusní vozy, u nichž byla tato přednost vyzdvihována. Tříkvalty měly synchron mezi druhým a třetím rychlostním stupněm. Ze dvojky na jedničku se za jízdy vůbec nedoporučovalo řadit. Prostě se počítalo s tím, že nejdřív zastavíte, a pak teprve bezpečně zařadíte jedničku. Tři rychlosti zůstaly v běžných vozech opravdu dlouho, až začátkem šedesátých let je začaly vytlačovat plně synchronizované čtyřrychlostní skříně.
4. stupeň
V podstatě všechny americké silniční koráby, muscle cary a nejslavnější vozy této éry mají čtyřstupňovou automatickou převodovku. Osvědčila se a americké motory s velkým objemem a velkým točivým momentem díky ní předly jako spokojené šelmy. Ačkoliv v Evropě se relativně rychle začaly objevovat úspornější pětistupňové převodovky, u nichž byla pětka velmi dlouhá a přispěla k úspoře paliva při konstantních dálničních rychlostech, v USA dlouho vládly čtyřstupňové automaty, které se navíc daly vyrobit levněji než pětikvalty. Na spotřebu se v USA nehrálo, a proto najdete čtyřstupňové převodovky i v řadě na pohled moderních vozů.
5. stupeň
S vyššími výkony přišla i potřeba dalších rychlostních stupňů, proto se pětikvalty objevovaly především u italských sportovních vozů. Postupem času se ale nastěhovaly i do běžné produkce, protože se pětistupňová převodovka dala poskládat tak, aby automobil jezdil úsporněji. U základních motorizací jsou dodnes pětistupňové převodovky zcela běžné a dostačující.
6. stupeň
Šestirychlostní převodovky jsou, co se týče manuálů, momentálně nejrozšířenější. Šestý rychlostní stupeň už je vyloženě úsporný, většina aut na něj příliš nezrychlý, ale je zpřevodován jako extrémně dlouhý, takže při něm vůz spotřebovává méně paliva, což samozřejmě úředníky v Bruselu velmi těší. Šestistupňové převodovky se ale začaly samozřejmě objevovat dlouho před emisním strašidlem EU. První šestirychlostní manuál mělo Porsche 959. Typické auto pro běžný lid.
7. stupeň
Sedmistupňové automatické převodovky nejsou ničím výjimečným, opět tu platí, že sedmičku natáhnete, jak to jenom jde a rovnoměrně k ní poskládáte ostatní kvalty. Výsledkem je opět lepší spotřeba. Co ale sedmistupňový manuál? Porsche ho použilo v roce 2011 u modelu 911 (991), ale většina lidí si koupila automat. Ruční sedmistupňovou převodovku ale najdeme třeba i v aktuální Corvette Stingray, kde prodeje manuálu jdou do desítek procent.
8. stupeň
Tady už jsme čistě v hájemství automatických převodovek. Jeden z nejúspěšnějších automatů od firmy ZF má právě osm rychlostí a s úspěchem tak zastiňuje i volkswagenovský trumf jménem DSG. ZF8 najdeme v široké škále aut - od luxusních BMW, přes velká SUV až po sportovní žihadla jako Jaguar F-Type.
9. stupeň
První devítistupňový automat slavil premiéru teprve loni v modelu Range Rover Evoque. A chvilku asi potrvá, než bude řadit k vyložené spokojenosti. Software, který řazení řídí si totiž občas s tolika kvalty jednoduše neví rady. A bude hůř...
10. stupeň
Volkswagen se rozhodl vrátit úder a slibuje brzké nasazení DSG-10, tj. desetistupňové dvouspojkové převodovky. Na něčem podobném prý pracuje i Ford a General Motors pro jistotu rovnou slibuje jedenáctistupňovou převodovku. Ještě že už nemusíte sázet kvalty pákou, protože byste si připadali jako kamioňáci, co kromě celých rychlostí řadí ještě tzv. půlky, takže mají klidně kvaltů šestnáct. Osobáky je zjevně brzy doženou.