1. Volkswagen Phaeton
Volkswagen Media Kdo by si koupil limuzínu od výrobce Brouka, Golfu a podobných povozů pro plebs? Jenže ona existuje a v nabídce je i dnes. Její první generaci protlačil někdejší výkonný ředitel koncernu Volkswagen Ferdinand Piëch, který stál u zrodu další hromady vizionářských projektů, které VW posunuly do tak silné pozice, kterou má dnes. Phaeton (pojmenovaný dle luxusního typu kočáru z 19. století) byl luxusní a více než pětimetrový sedan, který se začal vyrábět v roce 2002. Piëch měl na konstruktéry řadu požadavků, které museli bezpodmínečně splnit – nejznámějším je, že musel umět jezdit celý den rychlostí 300 km/h v padesátistupňovém vedru, přičemž uvnitř musel udržet teplotu dvaadvaceti stupňů. Takto extrémních požadavků bylo podle oficiálních informací deset, v reálu jich bylo okolo pěti set. A Piëch chodil sám testovat prototypy, které pravidelně házel vývojářům na hlavu. Ale povedlo se. V roce 2002 se zrodilo auto s vychytávkami, které nebyly ani zdaleka obvyklé. Televize, vyhřívané trysky ostřikovačů, dokonale nezávislá čtyřzónová klimatizace, determální skla, torzní tuhost 37 000 Nm, které dnes nedosahují ani sportovní auta... Bylo toho hodně, každé auto se navíc ručně vyrábělo v tzv. Gläserne Manufaktur, průhledné továrně Volkswagenu v Drážďanech. A přece byl Phaeton totální propadák, byť pouze u zákazníků. Limuzínu od VW v konkurenci Audi, Mercedesu a BMW prostě nikdo nechápal a nechtěl. Výroba se omezila na směšná čísla, s výjimkou jediné anomálie – asijského trhu. Korejskému manažerovi je značka ukradená, evropské velké auto rovná se prestiž. Ale Phaetony, které ve své době mohly stát hodně přes čtyři miliony, dnes stejně koupíte za dvacetinu ceny, ztráta hodnoty byla naprosto vražedná. Vy si teď můžete koupit nadčasovou limuzínu za pár korun. Pokud vám nebude vadit, že jezdíte do stejného servisu, jako soused s Polem... Příklad (v ČR): Volkswagen Phaeton 6.0 W12 4Motion, r.v. 2003, najeto 220 000 km, servisní knížka, cena 149 990 Kč (původní cena 3 627 200 Kč)
2. Porsche Cayenne
Porsche Media Když přišlo na trh, ortodoxní fanoušci Porsche šli do mdlob. SUV od výrobce legendárního sporťáku 911? Konec, skandál, svět se zbortí, zavládne anarchie, bude se rabovat, znásilňovat, jíst lidské maso. Nic z toho se samozřejmě nestalo, právě naopak. Cayenne Porsche posunul do extraligy mezi výrobci luxusních aut. Na tomhle SUV automobilka vydělala prachy, aby mohla dál dělat sporťáky a rozšiřovat nabídku. Co na tom, že má spoustu společného s Volkswagenem Touareg – ať dostane Porsche do rukou jakoukoliv techniku, ví, že nesmí zkamat kteréhokoliv ze svých zákazníků. Takže tu máme SUV, které se na silnici chová jako sportovnější sedan, s trochou odvahy vyrazí do terénu, má velmi pěkně zpracovaný interiér a hlavně má na kapotě ten správný znáček. Příklad (opět v ČR): Porsche Cayenne S V8, r.v. 2003, najeto 194 700 km, servisní knížka, cena 240 900 Kč
3. Audi A8
Audi Media Zajímají vás první a druhá generace, čili ne ta, která se prodává teď. Základ karoserie dodnes visí v muzeu Red Dot (ta slavná designérská cena) v německém Essenu (to ošklivé betonové město v Porůří). Je to totiž hliníkový monokok, samonosná struktura, která je drahá na výrobu a zároveň velmi lehká. A8 je samozřejmě napěchovaná soudobou moderní technikou, která vás vzhledem k současné ceně na úrovni bídně vybaveného korejského hatchbacku nadchne. Nemluvě o verzi S8 ve druhé generaci, která se vyráběla od roku 2006. Ta měla desetiválec odvozený od pohonné jednotky z Lamborghini Gallardo, podladěný na směšných 450 koní. Ale ten zvuk! Příklad (doma): Audi A8 2,5 TDI, r.v. 1998, najeto 330 000 km, auto je na splátky a dokonce pojízdné! Možno i pro začínající podnikatele a cizince registr dlužníků nerešíme !!! A autorádio je originál. Cena 34 900 Kč.
4. BMW řady 7
BMW Media Vyrábělo se od roku 1977 a v současné době je v prodeji jako pátá generace. Potřebujete vyhmátnout ten správný moment, kdy sedmička ještě není veterán a zároveň není příliš moderní. Náš tip – třetí a čtvrtá generace. První jmenovaná s označením E38 z let 1994 až 2001 sice vypadá z dnešního hlediska jako veteš, když dostala dvanáctiválce M73 směšných 326 koní, ale vypadá zle a zle. Když z ní vystoupíte a zeptáte se „Kde jsou moje prachy?“ přinese vám je i ten poslední bezdomovec. Čtvrtá generace E65 (tři následující čísla byla vyhrazena pro verze s dlouhým rozvorem, pancéřovaný kus pro extrémní mafiány a model s pohonem na vodík) zase osloví designem Chrise Bangla, kterého většina fanoušků BMW nesnáší, ale jeho stopy najdete v „plamenných křivkách“ karoserií bavorů dodnes. Pořád si umí zjednat respekt a s odstupem času vypadají skvěle. Akorát musíte překousnout jednu z prvních generací multimediálního systému iDrive, která byla bez dodatečných vylepšení přes dealerství BMW doslova na pěst – nepřehledná, pomalá, slovo intuitivní viděla jen z dálky a z vlaku. Ale když vám bil pod kapotou dvanáctiválec N73 s objemem téměř šesti litrů, zapomněli jste i na tyto malichernosti. Příklad (vy víte kde): BMW 750i, r.v. 1992, najeto 308 000 km, stav prý dobrý, cena 35 000 Kč
5. Maseratti Quatroporte
Maserati Media Ladné italské křivky, luxusní interiér a osmiválcový motor, z jehož zvuku padají zlatokopkám kalhotky až ke kotníkům – to vše můžete mít za cenu mírně ojeté Škody Octavia. Problém je, že s takovým rozpočtem seženete maximálně staré kusy minulé generace před faceliftem a vylepšením (2004 – 2007) takže se připravte na otřesnou poloautomatickou převodovku od Ferrari, tvrdý podvozek a spoustu chyb, kterým milovníci italských aut říkají „duše a charakter.“ Servisní interval je deset tisíc kilometrů a pokud nebyl dodržován, oprava motoru (také má kořeny u Ferrari) vás ožebračí. A to je i rada na závěr – každý z těchto strojů koupíte za směšné peníze, ale nedivte se, když vás pak i banální oprava vyjde na víc, než celé auto. Příklad: Maserati Quattroporte 4.2 V8, r.v. 2006, najeto 110 000 km, servisní knížka, velmi zachovalé, cena 589 000 Kč.