1. Sviňárny
gifbay.com
Učitel je dospělý člověk, měl by odložit své sadistické ego a nevozit se po dětech. Přepadové písemky, zkoušení bez varování a tak dále – v normálním životě se člověk na překážku připraví, dítě by nemělo nosit v hlavě spoustu (často zbytečných) vědomostí a nežít ve strachu, kdy je bude potřebovat.
2. Srovnávání
www.tumblr.com
Jednička má být standard, cokoliv pod ní je špatně. S tímhle přístupem jsou děti ve škole vychovávány. Ve skutečnosti schopnosti dětí kopírují gaussovu křivku – je tu pár výjimečně nadaných, několik úplných tupců a zbytek je průměr. Systém hodnocení na českých školách tento fakt úspěšně ignoruje už odnepaměti.
3. Talent
senorgif.com
V českých školách musíte umět všechno. Neexistuje, že byste byli skvělí ve slohu a neuměli gramatiku. Nebo v matematice díky skvělé prostorové představivosti vynikali v řezech těles a neuměli kombinatoriku. Pokud chybí jeden prvek, pro který nemáte vlohy, děláte to celé špatně. Vysvětlete to dítěti...
4. Zasedávání
www.gifbay.com
Během svých studií jste to určitě poznali sami. Učitele ve formě zatrpklého misantropa, který se soustředí na pár žáků a dávám jim čoud. Učitelé by měli být alespoň trochu příčetní a opravdu dospělí, protože jinak jsou schopni znechutit žákům předmět, který je třeba velmi zajímá, ale ‚naučí‘ se ho akorát nenávidět. O kolik špičkových chemiků, fyziků nebo dějepisců jsme kvůli tomu asi přišli?
5. Špatná výchova
gifbay.com
Na českých školách se známkuje chování. Nepodchytitelná a těžko kvantifikovatelná věc, vyjádřená na vysvědčení číslem. Když dítě ve škole krade nebo likviduje majetek, je to samozřejmě jasné, ale poznámky za pozdní příchody, protože nejel autobus nebo protože se dítě zapomnělo přezout? Kde to jsme? Tento systém nutí děti žít ve strachu a vychovává z nich podezřívavé šmejdy bez schopnosti samostatně rozlišovat, co je správné a co ne.