1. Plus: kultivovanost
Doby, kdy vám automaty vyrazily plíce z těla při každém řazení, jsou dávno pryč. Moderní dvojspojkové převodovky mají v závislosti na programování v zásobě jeden a více kvaltů, které je třeba zařadit. A podle toho se také chovají. Žádné cukání, řazení si ve většině případů nevšimnete.
2. Mínus: ovladatelnost
Když chytnete aquaplaning nebo nečekaný přetáčivý/nedotáčivý smyk, co uděláte? Vyšlápnete spojku a korigujete řízení do směru, který vás s největší pravděpodobností nezabije. Tedy takového, ve kterém se mají pneumatiky největší šanci chytnout přilnavého povrchu silnice. S automatem nemáte spojku k dispozici, takže je ve většině případů celá hmota auta ve spojení s pohonným ústrojím. Vše pak musí řešit elektronická stabilizace, která díky senzorům ABS přibrzďuje jednotlivá kola a snaží se zachovat ovladatelnost.
3. Plus: spotřeba
Mýtus z minulostí říká, že s automatem vůz žere víc. Není to pravda. Moderní automatické převodovky mají v rukávu hromadu triků, které srazí spotřebu na absurdně nízké hodnoty. Přesně ví, kdy mají podřadit, takže drží otáčky nízko. Ty chytřejší odpojí při jízdě z kopce motor od kol, takže otáčky spadnou na volnoběh. A ty nejchytřejší umí v případě potřeby motor úplně vypnout, i když jedete na dálnici 150 v hodině, říká se tomu režim plachtění.
4. Mínus: programování
Většina automatů vás nechá řadit pádly pod volantem nebo samotným voličem řazení. Ale existují převodovky, u kterých je programování natolik nepovedené, že vám nedovolí převzít kontrolu nad situací. Pokud chcete například podřadit, protože se otáčky už minutu zbytečně pohybují okolo dvou a půl tisíc, na vaše povely kašlou, případně je berou jen jako nezávazné doporučení. Nemluvě o tom, když elektronice hrábne a začne měnit kvalty dvakrát za sekundu.
5. Plus: spolupráce s tempomatem
Radarové tempomaty sledují auto před vámi a umí váš vůz zpomalit nebo zrychlit podle zvoleného odstupu. Pokud vozidlo před vámi pomalu zastavuje, s automatem se vaše auto také zastaví a poté samo rozjede. U manuálních převodovek vás na nutnost řadit ručně upozorní otravné pípnutí, po kterém následuje deaktivace tempomatu. Pokud nezareagujete, motor se může po chvilce marné snahy udusit.
6. Mínus: defekty a krizové situace
Když auto nestartuje, volič automatické převodovky je zamčený v poloze P. Což znamená, že tam nemůžete šoupnout neutrál a odtlačit ho, aby neblokovalo kolonu naštvaných řidičů. Tedy, můžete, automaty mají poblíž středového tunelu krytku s pojistkou, kde můžete páku odemknout, ale v té panice ji nikdy nenajdete.
A čím řadíte vy?