fb pixel
Vyhledávání

7 důvodů, proč s iPhonem nikdy nenatočíte hollywoodský film

I kdyby vám to Martin Scorsese v reklamním spotu Applu sliboval horem spodem.

Václav Rybář
Václav Rybář 16.3.2015, 16:20

Předem je potřeba zmínit, že nehodláme jablečné produkty nijak pomlouvat. Fotoaparát/kamera v novém iPhone 6+ totiž opravdu umí spoustu šikovných věcí. Má pokročilou stabilizaci, lepší čočku, umí sametový slow-motion a HDR video. Jenže když se podíváte na onen spot se Scorsesem, který běžel během letošní oscarové show, neubráníte se dojmu, že je toho lesku na Jablku trochu moc.

Následující výčet bodů je spíš přehledem slabin mobilních fotoaparátů obecně. S iPhonem, a dokonce i s některými lepšími Androidy, natočíte pěkné Full HD video. A když budete mít nápad, ochotné kamarády a osvojíte si pár základů, možná dokonce natočíte i pěkný film. Bez spousty tuningu a gadgetů se ale k Hollywoodu nepřiblížíte ani na tisíc honů, jak je ostatně vidět v té iPadové reklamě plné maskérů, světel a drahých udělátek. Jenže pak jsou tu technologické slabiny, které jen tak snadno nesmažete:

1. Velikost senzoru

I když vám budou lesklé letáky říkat něco jiného, základním parametrem kvality fotoaparátu či kamery je velikost senzoru. Je to hodnota, kterou všude najdete napsanou maličkým písmem, v letácích se pro jistotu nenachází vůbec. Velikost senzoru ovlivňuje dynamický rozsah, světelnost a další klíčové parametry, které žádným softwarem na světě nedoženete. Proto většina poloamatérských i profesionálních filmařů miluje zrcadlovky. Oproti srovnatelně drahým videokamerám mají mnohem větší senzor, který je zodpovědný za obraz. A mobily? Ty už sice dohnaly ve velikosti senzory levnějších kompaktů a videokamer, ale pořád výrazně ztrácejí. Na trhu existuje jen pár fotomobilů s větším senzorem (od Nokie), ale podle toho také vypadají - jsou tlustší a mají zoomovací čočku, což znamená, že vypadají spíš jako kompaktní fotoaparát.

Jak se tradiční mobilní senzor projeví? Ve zhoršených světelných podmínkách si musí pomoct zvýšenou citlivostí (ISO), protože jeho pidisenzor nepobere zbytkové světlo. Vaše záběry tak budou plné ošklivého šumu. Na přímém slunci pro změnu nezvládne přechody mezi přeexponovanými a podexponovanými místy, takže budete mít někde světla příliš a jinde zase málo. Občas prostě techniku neošidíte. I proto nejlepší výsledky mobilní kamery podávají při mírném polojasnu - mají dost světla, ale zároveň si nevylámou zuby na prudkých přechodech světlo-stín.

2. Hloubka ostrosti

Velikost senzoru spolu s kvalitní čočkou definují mj. tzv. hloubku ostrosti, což je naprostý základ filmového looku. Krásně to uvidíte na fotce z mobilu oproti fotce ze zrcadlovky se sklem s vysokou světelností. Na vysvětlování není dost prostoru, ale u filmů si jistě všimnete toho, jak je pozadí za postavami krásně rozostřené a ony tak jako by vystupují ze záběru až k vám do obýváku. To je právě ona hloubka ostrosti - zaostřené jsou jen postavy a už pár centimetrů za nimi se všechno topí v máznutém světě. Tohle se vám na mobilu povede jen při extrémním makru - když jste u subjektu na milimetry, takže je pozadí dostatečně daleko, aby se rozostřilo i na pidisenzoru. Videokamery a kompakty mají podobný problém, zrcadlovky jsou naopak schopné i se setovými skly docela solidního efektu. Když si pak koupíte relativně levné pevné sklo s f1.8 nebo f1.4 (modří vědí), budete mít tak malou hloubku ostrosti, že budete rádi, když ji v záběru vůbec najdete.

Na iPhone existují speciální přídavné čočky, které jsou schopny lepší hloubku ostrosti zajistit. Můžete ji taky nasimulovat softwarově. Obojí je ovšem poněkud kostrbaté a vrcholně nepraktické řešení.

3. Základní software

Software na ovládání kamery v iPhone 6+ je docela intuitivní a nechá vás nastavit dost věcí. Pokud ale chcete mít nad telefonem plnou kontrolu, musíte si stáhnout nějakou dodatečnou aplikaci. Některé z nich vám dokonce umožní natáčet ve vyšším rozlišení (až 3K), ale především napevno ovládat citlivost a počet snímků za vteřinu. Je známým nešvarem mobilů, že při nedostatku světla napálí citlivost na neúnosné hodnoty. A pokud se tak nestane, můžete si být jisti, že si pomáhají častým trikem - totiž že stáhnou počet snímků za vteřinu. A to je problém, protože vy chcete plynulý záběr a místo typických pětadvaceti máte najednou jen patnáct snímků za vteřinu. Z plánované scény se tak stává stroboskopické inferno.

Instalace podobných aplikací často mobilním fotoaparátům hodně prospěje. Člověk si ale musí nastudovat základní vztah mezi závěrkou, citlivostí, clonou apod. Není to žádná vysoká matematika a bude se vám to hodit, ať už fotíte nebo točíte s čímkoliv.

4. Optika

Viděli jste někdy zrcadlovku? Její objektiv má i v základu cca desetkrát větší průměr než čočka mobilního telefonu. I když jsou obě čočky plastové a jsou skládané z mnoha prvků, je samozřejmě čočka v mobilu náchylnější k optickým vadám. A protože se musí vejít do miniaturní placky, samozřejmě nemá optický zoom. Chcete si herce trochu přitáhnout? Zapomeňte na to, všechen zoom je digitální a okamžitě zmasakruje kvalitu vašeho záběru. Ano, můžete si koupit nějakou přídavnou čočku, která bude trčet z vašeho mobilu daleko do prostoru. Ty kvalitní ovšem cenově soupeří se základními zrcadlovkami, takže je to jako montovat sportovní gumy na trabanta.

5. Datový tok

Zrcadlovky mají oproti mobilům mnohem větší datový tok, což znamená, že ukládají více obrazových informací. iPhone je na tom mezi mobily ještě poměrně dobře, ale až s instalací dodatečných aplikací je schopen svůj datový tok zvýšit. Pokud plánujete své záběry editovat a případně ještě různě vylepšovat obrazovými filtry a efekty, je pro vás datový tok extrémně důležitý. Pokud je nízký, bude každý dodatečný zásah do obrazu automaticky znamenat velké snížení výsledné kvality.

6. Ergonomie

I když si stáhnete aplikaci, která fotoschopnosti vašeho mobilu značně vylepší, pořád budete bojovat s formou - ani zrcadlovky nejsou primárně postaveny na natáčení videa, jejich primárním údělem je fotit a podle toho jsou tvarovány. U mobilu je hlavním účelem, kdyby někdo pozapomněl, telefonování a možná ještě tak šmejdění po screenu, bez ohledu na to, kam míří jeho čočka. Prostě ho držíme v jedné ruce a druhou rukou po něm jezdíme. Už samotné focení je pro iPhone ergononomicky trochu výzva, natáčení už je rovnou problém, zvlášť když chcete během záběru něco ovlivňovat. Musíte sáhnout na displej, nemáte čudlíky nebo kroutítka. A to je problém.

7. Stabilizace

Nový iPhone 6+ má mnohem lepší stabilizaci než většina telefonů. Vlastně se dostává na úroveň lepších foťáků a videokamer, které disponují optickou stabilizací. To však na Hollywood nestačí, protože tam se prostě z ruky netočí, pokud to náhodou není umělecký záměr. Mobilní telefon je navíc extrémně lehký, držíte ho pouze dvěma prsty po jeho obvodu, a tak je samozřejmě náchylnější k třasu a dalším pohybům. Ani se sebelepší stabilizací ho prostě na uzdě neudržíte, takže budete potřebovat stativ nebo speciální držák. Ceny těch kvalitních, které vám umožní vyrobit "hollywoodský" záběr začínají na několika tisících korun.

A výsledek? To nikdy z názvu upomíná na "nikdy neříkej nikdy". Podobně hollywoodský film ale za splnění všech předpokladů zmíněných v článku vydolujete i z nejzákladnější Full HD kamery za bratru čtyři tisíce korun. Ta navíc jakýkoliv telefon předběhne minimálně ve třech bodech (ergonomie, stabilizace, optika). Tak nemíchejte Jablka s hruškami, přátelé. Na rozdíl od Scorseseho to totiž děláte z omylu a nikoliv proto, že vám královsky zaplatili.

A chcete se dozvědět něco o Apple Watch? Čtěte ZDE.

Podobné články

Doporučujeme

Další články