1. Hatchback
Zdaleka nejběžnější hrbáč, který všem hrbáčům vládne. Najdete ho i v produkci české automobilky Škoda, i když občas v rámci marketingu trochu lže sama sobě do kapsy a snaží se tvrdit, že Škoda Fabia není hatchback. Můžeme potvrdit, že podle všech uznávaných měřítek rozhodně hatchbackem je. Hatchbacky mají i svoje ostré bráchy, tzv. hot hatche... do téhle kategorie patří všechny ty modely s označení GTI, RS, Sport apod.
2. Liftback
Aby se Škoda Octavia (není v tom rozhodně sama) mohla tvářit jako sedan, ale zároveň nemusela sedanem být, vypůjčila si chytrou fintu. Kufr se jí totiž zvedá (anglicky lift) i se zadním oknem, takže má najednou nikoliv čtvery, ale hned patero dveří jako příbuzné hatchbacky. Tuhle škvíru ve zvyklostech používá celá řada pseudosedanů.
3. Sportback
Vlastně je to fastback, ale tohle označení má každý spojený hlavně s muscle kárami dávné historie, a proto Audi u svých modelů A5 a A7 adoptovalo novou terminologii. Pod prefix sport se totiž vejde úplně všechno, zvlášť když mluvíme o velkých těžkých limuzínách, že?
4. Spaceback
Ani oblečená, ani svlečená. Ani kombík, ani hatchback. Poprvé tuhle hru na schovávanou hrálo Audi u modelu A3, později ji v rámci koncernu přebrala škodovka, když prezentovala šťavnatější Škodu Rapid. Spaceback je totiž trochu delší než běžný hatchback, takže nabízí víc prostoru pro lidi i kufry. Podle škodovky je Rapid Spaceback prvním hatchbackem v novodobé historii značky, což je dokonale absurdní, protože Favorit, Felicia i Fabia jsou hatchbacky jako Brno, přičemž Octavia je svým způsobem taky hatchback (liftback). Ale když jim na to někdo skočí...
5. Notchback
Tady už na tenkém ledě, protože většina notchbacků by mohla být klasifikována jako sedany. Označení pochází z anglického notch – kousíček a vztahuje se k zadním partiím. Ty jsou totiž oproti přední kapotě mnohem kratší, aby se eliminoval zbytečně dlouhý převis vzadu. Tyhle seseknuté sedany jsou tedy notchbacky. Opět proslaveno Mustangem, o kterém jste si až doteď mysleli, že je to kupé. Člověk se pořád učí...
6. Fastback
Kupé nebo sedan, které chtějí být trochu akčnější a proto místo klasického tvaru karoserie (kapota, kabina, kufr) útočí spíše kapkovitým tvarem, kdy se záď plynule svažuje. Označení fastback proslavil hlavně Ford Mustang, ale nenechte se mýlit, ukázkovým fastbackem byla i stařičká Tatra T87.
7. Kei
V Evropě bychom nekompromisně tyhle vozy zařadili do kategorie mini. Ovšem Mini je samozřejmě hatchback. Jste zmatení? To ale vykládáme úplně jiný terminus technicus! Mini je kategorie kam spadá třeba Smart, Toyota Yaris nebo Škoda Citigo. V Japonsku, zvláště ve městech, je ale takových aut většina, takže mají svůj vlastní segment zvaný kei (lehký). Jsou to často zmenšeniny pickupů, MPV a právě hatchbacků.
8. Shooting Brake
Vlastně je to něco mezi kupé a kombíkem. Termín vychází z bryčky (brake), ve které se vozila šlechta na lov (shooting). V moderním pojetí automobilového designu ovšem shooting brake symbolizuje kupé, které někdo přestavěl tak, že připomíná třídvéřový hatchback. Nebo třídvéřové krátké kombi. Každopádně je v téhle kategorii celá řada skvělých vozů např. BMW Z3M , Volvo 1800ES nebo Ferrari FF.