Je to spíš raketa, postavená k překonání absolutního pozemního rychlostního rekordu - cílem je 1609 km/h, tedy tisíc mil za hodinu. A už teď je sbírkou extrémně zajímavých čísel a faktů:
1. Pohon
Foto: Stefan Marjoram
Kupředu ho vrhnou raketový a proudový motor. Proudový Rolls Royce EuroJet200, který pohání také bitevník EuroFighter Typhoon, má tah 90 kN. Raketový motor švédsko-finských zbrojních závodů Nammo má dokonce 120 kN. To je dohromady ekvivalent 135 tisíc koňských sil. Uvnitř je ještě osmiválec Cosworth, který zásobuje palubní systémy energií.
2. Kola
Foto: Stefan Marjoram
Každé z kol je vyrobeno z jednoho kusu hliníku - každé váží 95 kg a točí se rychlostí 10 200 otáček za minutu. Musí odolat přetížení až 50 000 G, průměr je 91 centimetrů. Podvozek je konstruován na zátěž třiceti tun.
3. Aerodynamika
Siemens NX
Bloodhound bude v plné rychlosti generovat odpor rovný dvaceti tunám zátěže. Vysunutí aerodynamických brzd přidá dalších šest tun odporu, padáky zapůsobí silou devíti tun. Při brzdění bude na řidiče působit přetížení -3 G, což se rovná zpomalení o více než sto kilometrů v hodině za sekundu.
4. Teploty
Siemens NX
V kabině bude díky žhavému pouštnímu slunci i motorům teplota 150 stupňů Celsia. Uvnitř raketového motoru bude teplota tři tisíce stupňů Celsia.
5. Zrychlení
Siemens NX
Z nuly na 1609 km/h se Bloodhound dostane za pouhých pětapadesát sekund. Kdyby ho postavili na zadek a vystřelili vzhůru, dosáhl by výšky přes 7,5 kilometru.
6. Řidič
Foto: Stefan Marjoram
Do kokpitu, který odolá nárazu osmisetgramového ptáka v plné rychlosti, usedne wing commander Andy Green z britské RAF. Ten je držitelem současného rekordu na stroji Thrust SSC, který zvládl 1228 km/h.
7. Kapotáž
Foto: Stefan Marjoram
V plné rychlosti bude na karoserii působit tlak dvanácti tun na metr čtvereční. Spodní část je z oceli, méně pevný materiál by odletující písek během chvíle proděravěl.
8. Kdy a kde
Pokus o rekord má proběhnout koncem příštího roku na devatenáctikilometrové trati v jihoafrické poušti Hakskeenpan.
Jak se měří rychlostní rekordy?
Aby byl rekord uznán mezinárodní automobilovou federací FIA, musí stroj provést dvě jízdy (tam a zpět) během jedné jediné hodiny. Rychlost se měří z průměrů maxima obou jízd na měřených úsecích o délce jednoho kilometru a jedné míle.