1. Toyota 2000GT
www.car137.com
Japonská automobilka ji vyráběla ve spolupráci s Yamahou a šlo o vůbec první japonské superauto. Vyrobilo se ho jen 351 kusů, které se dnes prodávají na aukcích za miliony. Elegantní kupé mělo dvoulitrový řadový šestiválec s třemi dvoukomorovými karburátory, několik kusů bylo postaveno s motorem 2,3. Auto můžete znát z bondovky
Žiješ jenom dvakrát, kde vystupovalo jako kabriolet. Herec Sean Connery se totiž do normální verze nevešel...
http://carspics-db.com
2. Porsche 928
Foto: Peter.shaman
Všichni jsou posedlí modelem 911, ale Porsche stavělo také veleúspěšné řady kupátek s motorem vpředu. 928 je z designového hlediska nejzajímavější, má dokonale uhlazené tvary zádi a velmi zajímavá světla, se kterými po vyklopení působí jako vyplašená žába. Vyrábělo se v letech 1977 až 1995 a poháněl ho vidlicový osmiválec s objemem 4,5 až 5,4 litru.
Foto: Porsche
3. Matra Murena
carjoy.nl
Pravděpodobně jste o ní nikdy neslyšeli, přitom je to pekelně krásné a zajímavé auto. Stavěla ho strojařsko-letecko-zbrojní firma Matra ve spolupráci s francouzskými automobilkami, od kterých brala díly – Talbot, Peugeot, Renault, Citroën... Jejich komponenty jsou navěšené na trubkovém rámu s motorem uprostřed. Za zmínku také stojí, že dovnitř se vešli tři lidé – hezky vedle sebe jako slepičky na hřadu.
www.classicandperformancecar.com
4. Opel GT
netcarshow.com
I jedna z nejkonzervativnějších automobilek světa se uměla pěkně odvázat – tohle je její stylovka z přelomu šedesátých a sedmdesátých let se světly, která se otáčela v podélném směru. Což je extrémně atypické řešení. Fešácký vzhled bohužel nebyl podpořen výkonem – základní verze měla čtyřválec s objemem 1,1 litru a mrzkými šedesáti koni, výkonnější varianta ze svého motoru 1,9 vymáčkla pouhých 90 koní.
netcarshow.com
5. Ferrari 355
supercars.net
Podle nás nejkrásnější Ferrari modernější doby a ikona z plakátů v chlapeckých ložnicích. Vyrábělo se od půlky do konce devadesátých let a uprostřed mělo osmiválec s objemem 3,5 litru a 381 koni. Umělo uhánět téměř třístovkou. A proč tu není místo 355 ikonická F40? Najděte si, jak vypadá s vyklopenými světly. Z jinak nádherného auta se během mžiku stane pěkný ekl.
seriouswheels.com
6. Lancia Stratos
wheelsage.org
A opět Itálie – tohle je vlastně vůbec první superauto podle moderních měřítek. Karoserii navrhl Marcello Gandini, největší slávu pak Stratos zaznamenal v rallye. Vyrobeno ho bylo jen 492 kusů, za které se dnes v aukcích platí pomalu zlatem. Můžete si však nechat postavit velmi povedenou repliku podle původních plánů s motorem od Alfy Romeo.
www.sportscardigest.com
7. Mazda RX-7 FD
Foto: Mazda media
Třetí generace Mazdy RX-7 byla taková nádhera, že vydržela ve výrobě dlouhých jedenáct let. Ve svém kulatém čumáku měla wankelův rotační motor s objemem 1,3 litru a dvěma turby Hitachi. Ten měl ve vrcholné formě 280 koní, Mazda proto mohla směle konkurovat soudobým sporťákům zvučnějších jmen. Nesmrtelnou slávu jí přineslo účinkování v prvním dílu série
Rychle a zběsile.
Foto: Mazda Media
8. Tatra MTX V8
http://www.tatra-club.com
Mistrovské dílo československého automobilového designéra Václava Krále. Byl to sporťák stavěný firmou Metalex, poháněný osmiválcem Tatra s objemem čtyř litrů – ten měl výkon 218, resp. 306 koní díky přímému vstřikování. Ví se o pouhých čtyřech postavených kusech, jeden najdete v automuzeu v Lánech.
http://www.tatra-club.com
Bonus: Co se stalo s výklopnými světly?
Mají spoustu výhod. Pokud nejsou třeba a jsou zasunutá, nezvyšují aerodynamický odpor a jsou chráněna před poškozením kameny odletujícími ze silnice. Ránu do vazu jim dala dvě bezpečnostní nařízení - nejprve o minimální výšce světel a pak v roce 2004 ohledně deformovatelnosti čumáků aut kvůli bezpečnosti chodců.