„Wi-Fi připojení k internetu je jednou z nejčastěji požadovaných služeb ze strany objednatelů dopravy, tedy v případě vlakové dopravy jednotlivých krajů, ale i ze strany cestujících. Ti dnes připojení ve vlaku využívají nejčastěji pro práci, ale i pro zábavu,“ říká Aleš Krutina, generální ředitel AMiT.
Podle dostupných dat společnosti AMiT 95 % cestujících přenese za jeden den v průměru 600 MB dat, zbývajících 5 % přenese okolo 13 GB. „Spotřeba dat nesouvisí s počtem cestujících, ale s jejich potřebami a rozvojem technologií, například i s vyšším rozlišením sledovaných filmů,“ dodává Krutina. I proto AMiT v příštích letech očekává významný nárůst uživatelů s vyšším počtem přenesených dat.
Nové routery s technologiemi 5G a WiFi 6 ve vozových jednotkách umožňují osazení až 12 SIM kartami. Přenesený signál je tak stabilnější a až trojnásobně rychlejší. „To znamená, že pokud má jeden z operátorů výpadek, tak si toho cestující ani nevšimne. Unikátní technologie bondingu tento výpadek nahradí signálem od jiného poskytovatele. Zároveň díky použité technologii WiFi 6 se jednotlivá zařízení cestujících navzájem neruší,“ vysvětluje Aleš Krutina. Další výhodou je možnost implementace SIM karty zahraničního operátora pro dálkové mezistátní spoje, k přepojování na hranicích slouží zabudovaný GPS přijímač.
„Nejde jen o přenášení WiFi pro pasažéry. Dnešní vozy čerpají online údaje o sobě, tzv. telemetrická data, a data mohou také posílat,“ vysvětluje Krutina. Například vůz, který přijede do DEPA, si stáhne informace o budoucí trase. Nebo po trase je schopen dostávat informace o přípojích jiných vlaků ve stanicích a informovat o tom cestující pomocí informačních systémů.
Po zavedení 5G technologie a nového bezdrátového standardu Wifi 6 na železnici by podle Aleše Krutiny mělo být dalším logickým krokem postupné zavádění wifi připojení také v rámci městské hromadné dopravy, pro kterou je řešení vyvinuté společností AMiT také vhodné.