Každá kolekce totiž vzniká přibližně dva roky. Vysoce náročná je nejen samotná tvorba, ale také expedice a následný prodej, neboť nádobí putuje do celého světa – od Latinské Ameriky až do vzdálených končin Asie. „Vždy Rosenthal prosím, aby na mě nespěchali a nechali mě kreslit v zimě, kdy mám pro téma inspiraci. Jedu na chalupu, koukám z okna a leckdy mě inspiruje cosi v přírodě, bobule, pokřivené stromy, nějaká vzpomínka. Přes zimu tedy kreslím, na jaře se dělají dodělávky, a pak nás čeká příprava na výrobu. Sada je připravená následující zimu a v únoru se porcelán nabízí nákupčím, aby v říjnu mohl být v obchodech,” vysvětluje česká ilustrátorka Renáta Fučíková náročný proces.
Už pět let pod jejíma rukama vznikají vánoční kolekce Rosenthal
Spolupracovat se světoznámou porcelánkou Rosenthal začala již v roce 2016. Jejím předchůdcem byl dánský ilustrátor Ole Winther, který se značkou Hutschenreuther, jež spadá pod Rosenthal, spolupracoval přes čtyřicet let. „Tehdy už to byl starý pán a ono přijít každý rok s něčím novým, to unavuje. Až zpětně jsem se dozvěděla, že to byl konkurz. Netušila jsem, že jsem s někým soutěžila. Vybrali si několik výtvarníků z Francie, Německa, já jediná jsem byla z Východu. Jak mě našli, to nevím. Myslím si ale, že mě oslovili na základě mých starších ilustrací ke klasickým pohádkám Hanse Christiana Andersena,” vypráví Renáta Fučíková.
„Když jsem dostala první mail z Rosenthalu, byl to pro mě pozitivní šok. O podobné práci jsem dlouho snila, ale zatím jsem nenašla čas hledat nějakého výrobce, jít se mu představit, nabídnout svoje síly. A teď najednou přišla porcelánka za mnou. A přímo věhlasný Rosenthal,” vzpomíná ilustrátorka na začátek její spolupráce, ze které se stal dlouholetý prestižní kontrakt.
Nejnovější kolekce je plná dětí, dárků i zvířat
Nyní se exkluzivně na prodejnách Potten & Pannen – Staněk prodává její nejnovější, v pořadí čtvrtá kolekce. Tentokrát nese název „Vánoční obdarovávání”. Tomuto ročníku kromě klasické červené a modré dominuje ještě jedna barva. Oranžová. „Letos je to hlavně o dětech, chci, aby se pro ně náš vánoční porcelán stal vzpomínkou na celý život, stejně jako já mám v mysli uložené sváteční talíře, z nichž jsem jedla u babičky. Proto na slavnostním nádobí najdete právě je, jak přináší dárky svým kamarádům, prarodičům, ale nezapomínají ani na zvířata v přírodě. Naleznete zde výjevy od krmítek a krmelců, plaché zajíce i nedočkavé bažanty, krotké kachny a racky,” popisuje náměty z aktuální kolekce umělkyně.
Protože nádobí míří do celého světa, nesmí se v kresbách objevovat žádné typické náboženské náměty. „Výhodou ale je, že můžete hrnek s bažantem vytáhnout třeba už v říjnu a pít z něj celou zimu až do března. Je to spíše zimní porcelán,” směje se autorka.
Inspiraci čerpá z vlastních vzpomínek
V prvních dvou kolekcích „Zimní sportování” a „Vánoční pečení” převládaly typicky ladovské a andersonovské Vánoce z 19. století. „Pak jsem si ale říkala, že už je to moc okoukané. Protože i Vánoce druhé poloviny 20. století v sobě mají velké kouzlo. Je to takové nenápadné retro, ne tak dekorativní. Snažím se proto do motivů dostat tu dobu, kdy lidi nosili vytahané svetry. A také myslím na prarodiče, kteří chtějí vnoučatům ukázat, jak vypadaly Vánoce jejich dětství. Mohou konkrétně ukázat, že nosili takovýhle kabátek a takovou divnou čepici,” komentuje Fučíková.
Není žádným tajemstvím, že už je hotový porcelán pro další rok. „Bude modrý a plný posvátného zimního ticha. Já ale nesmím víc prozrazovat, dokud kolekce nebude představena oficiálně,” líčí. „Už se mi totiž stalo, že jsem v obchodě našla špatnou kopii svých věcí. Šla jsem si tehdy koupit něco do domácích potřeb. Stála přede mnou paní, držela v ruce kousek porcelánu, který mi byl povědomý. Když odešla, vzala jsem ho do ruky a otřásla jsem se odporem. Dívala jsem se na ohavný plagiát českých Vánoc, který ale pocházel z Asie. Prostě – dokud není kolekce v obchodech, nesmí se nic prozrazovat,” trvá na svém Fučíková.