1. Soukromí vs. bezpečnost
O co vlastně jde? eCall je projektem, se kterým se přišlo už v roce 2000, ale neustále se odkládal, až ho konečně o třináct let později konečně lobbing prosadil. Do vašeho vozu bude nainstalována malá krabička spojující funkce mobilního telefonu, GPS a několika čidel. Při bouračce eCall automaticky zaznamená polohu, počet osob ve voze (pomocí čidel v sedačkách) a vytočí 112. Operátor se pak pomocí reproduktoru a mikrofonu pokusí spojit s posádkou vozidla a zjistit, co se stalo. Pokud se nedočká odpovědi, vyšle urychleně na místo záchranku.
Tahle vykutálenost by podle odhadů měla v Evropě zachránit až 2500 lidí, v Česku konkrétně se pak odhady pohybují kolem sedmdesáti osob ročně. Vše je tedy ve jménu bezpečnosti. Pak si ale uvědomíte, že tohle zařízení je vlastně obdobou černé skříňky v letadlech.
2. Hlavně nevypínat
Jeho funkce bude nepřetržitá a kontrolovat se bude během STK. Je otázkou, zda ji nepůjde kontrolovat i z druhé strany, tak jako mobilní operátor ví, že máte zapnutý telefon, věděl by i to, že SIM karta ve vašem eCall je aktivní. A samozřejmě by plus mínus věděl - díky signálům z mobilních vězí - kde se zhruba nacházíte. Tyto údaje jsou samozřejmě podle návrhu tajné a zařízení by mělo být aktivní pouze v případě pohotovosti, ale pokud by se namátkově ověřovala funkce skrz aktivitu SIM karty, nebyl by problém kohokoliv vystopovat. A vy byste přece chtěli vědět, kde vaše auto je, kdyby ho náhodou ukradli, ne? Další kouřová clona, kvůli které bychom přišli o část soukromí.
3. Povinnost pro všechny
Od dubna 2018 bude muset být tento systém zabudován do všech nově prodávaných osobních a lehkých užitkových vozů (hmotnost do 3,5 tuny). Náklady na jeho instalaci i provoz ponese výrobce, tj. za uskutečněný hovor nebo provoz SIM karty nebudete muset nic platit.
4. Inspirace z USA
Čím se vlastně autoři eCall nechali inspirovat? V USA existuje komerční a nepovinný systém OnStar, který momentálně využívá až šest milionů zákazníků. Je celý integrovaný do vnitřního zpětného zrcátka, které jednoduše vyměníte za to stávající. Za dvacet dolarů měsíčně systém nabízí nejen asistenci při nehodě, ale vlastně jakoukoliv asistenci, včetně možnosti navigace, lokalizace a znehybnění ukradeného vozu na dálku nebo další služby.
V roce 2011 mimochodem OnStar oznámil, že anonymizované údaje ze svých jednotek začne prodávat třetím stranám (komerčním subjektům). Negativní odezva veřejnosti ho donutila své rozhodnutí stáhnout, ale v poslední době podobné vlivy opět sílí.
5. Automobilky předbíhají dobu
Některé automobilky se rozhodly nečekat na eCall a nabízejí obdobnou službu zákazníkům zdarma. Patří k nim např. Ford, PSA (Peugeot-Citroen) nebo Volvo. Systém funguje opět ve spolupráci se SIM kartou, jejíž provoz hradí samotná automobilka. Zákazníci mají možnost pomocí speciálního tlačítka zavolat operátora v případě pohotovosti.
A TADY máte 11 firemních log, které byste si měli prohlédnout ještě jednou.