Nejlepší elektrokola - test by to potvrdil - jsou navržena tak, aby nabízeli jedinečný přirozený pocit z jízdy - systém podpory pedálů aplikuje sílu pouze při šlapání a proto jsou na pocit i ovládání téměř jako „normální“ kola. Nejsou vůbec složitá - elektrokola a běžná kola fungují totiž na základní úrovni velmi podobně. Ty první mají pouze připojený motor a baterii. Na další úrovni však existuje několik specifik, kterým byste měli věnovat pozornost pokaždé, když vyrazíte na silnici na elektrokole.
1. Začněte pomalu
Jízda na elektrokole je jiný zážitek díky rychlosti. Ne každý, kdo jezdí na kole pravidelně, tráví čas jízdou rychlostí, jakou jsou elektrokola schopna. I když jedete rychlostí, se kterou se cítíte komfortně, jedna věc je velmi tvrdě pracovat a jet rychle a úplně jiný pocit je, když vás motor dostane „do švungu“ s velmi malou námahou z vaší strany.
Různé druhy kol mají různá řešení pro dodávání výkonu. Začněte tím, že si přečtete, co můžete očekávat. Některá elektrokola jsou hodně podobná běžným kolům. Senzory založené na točivém momentu mají tendenci poskytovat přirozenější pocit. Pokud máte tento typ kola, stále je dobré začít na nízké úrovni asistence, abyste mohli očekávat zážitek, který se nebude příliš lišit od toho, co znáte.
Pokud máte systém založený na kadenci, pak je zvláště důležitá větší pozornost. Některé asistenční systémy založené na kadenci vás dostanou do rychlosti, jakmile začnete točit pedály. Je to nejjednodušší na jízdu, pokud jde o fyzickou námahu, ale nejvíce je potřeba si na to zvyknout.
Je dobré začít v rovném, otevřeném prostoru. Elektrokola jsou těžší a přepínání převodů, když nejezdíte, je kvůli této hmotnosti obtížnější. Pokud to však dokážete, zvedněte zadní část kola a několikrát otočte pedály a zařaďte snadný převod. Začněte úplně bez asistence. Rozhýbejte kolo a až se budete cítit stabilně a pohodlně, zapněte asistenci. Tento proces vám pomůže cítit kolo pod kontrolou, když se asistence spustí.
Kvůli váze elektrokola však také nemusí být možné přeřadit a začít jezdit bez elektrického asistenta. Pokud potřebujete elektrickou asistenci, abyste mohli začít, jděte do toho a použijte ji. Buďte si vědomi směru jízdy kola. Ujistěte se, že je to jasné a budete se moci soustředit na jízdu. Ujistěte se, že je elektrický asistent v nejnižším nastavení a že víte, kde jsou brzdy. Také se ujistěte, že víte, která je přední a zadní brzda.
2. Poznejte své brzdy
Elektrokola jsou těžká ve srovnání s neelektrickými koly. Tato hmotnost v kombinaci s vyššími rychlostmi dělá z brzdění něco, na co se musíte opravdu soustředit. Ujistěte se, že rozumíte tomu, jak se brzdy na vašem kole chovají a která brzdová páka co dělá.
Jedna z prvních věcí, které je třeba u nového elektrokola pochopit, je, jaké máte brzdy. Mechanické kotoučové brzdy se zastaví, protože lanko zatáhne třmeny. Mezi brzdovou pákou existuje fyzické spojení a čím silněji zatáhnete, tím silnější bude brzdná síla. Pokud máte hydraulické kotoučové brzdy, jediné spojení mezi pákou a třmenem je kapalinové.
Jakmile pochopíte brzdy, je čas zkontrolovat nastavení. Bez pohybu kola zatáhněte za brzdovou páku. Páčka by měla zapadnout do třmenu dříve, než dosáhne řídítek. Cítíte se komfortně, když silně zatáhnete, když potřebujete ve spěchu zastavit? Pokud se vám něco nezdá, otevřete příručku a podívejte se, jak provést úpravy, nebo kolo vezměte do místního cyklistického obchodu.
Jakmile začnete jezdit, naslouchejte, zda se brzdová destička dře o rotor kotouče a pokud dochází k drhnutí, možná budete muset upravit vzdálenost mezi destičkami a rotorem nebo vyrovnání třmenu. Je také možné, že se brzdový rotor při přepravě ohnul. Chcete-li zkontrolovat, zda není rotor ohnutý, roztočte kolo a zaměřte se na jedno místo na rotoru brzdy. Pokud dojde k viklání, budete jej muset narovnat nebo vyměnit.
Kromě porozumění složitosti brzd a zajištění jejich funkčnosti je třeba myslet i na některá specifika. Těžkému kolu jedoucímu rychle trvá déle, než zpomalí. Nezapomeňte zvážit čas navíc, který byste mohli potřebovat, když zastavujete své elektrokolo. Než vyrazíte do provozu, je dobré věnovat trochu času procvičování.
3. V provozu na silnici buďte zvlášť opatrní
Automobilový provoz je problém na jakémkoli typu kola, ale na elektrokole to může být ještě větší problém. Řidiči mají od kol určitá očekávání a elektrokola mění rovnici. Je to výzva, na kterou narážejí i rychle jedoucí silniční cyklisté, ale elektrokola to ještě upgradují.
Řidiči se rozhodují podle toho, jak dlouho by podle nich mělo na kole něco trvat. Měl by řidič počkat, až přejede cyklista, než odbočí přes cyklopruh? Samozřejmě, ale když nesprávně odhadnou rychlost, často udělají nebezpečná rozhodnutí. Elektrokola tohle riziko znásobují tím, že jsou rychlejší než ostatní cyklisté a také kvůli nesouladu vizuálních vodítek.
Řidiči neustále špatně odhadují rychlost silničního cyklisty. Silniční cyklista na kole v adekvátním sportovním oblečení vizuálně napovídá, že se pohybuje rychle. Někdo na elektrokole se může snadno pohybovat rychleji a zároveň na to nevypadá. Vzpřímený postoj, ležérní oblečení a pohodové šlapání nenutí řidiče posuzovat rychlost. Nic z toho není vinou cyklisty, ale buďte na pozoru a zůstanete v bezpečí.
A bez ohledu na to, na jakém kole jste. Pokud jedete v provozu, kalkulujte s tím že vás řidiči nevidí nebo vám neposkytnou požadovaný prostor. Nemělo být to tak být, ale bohužel je.
4. Zdůrazněte viditelnost a komunikaci
Při jízdě na elektrokole je důležité zajistit, aby vás auta, ostatní cyklisté a chodci viděli a slyšeli. Viditelnost je na prvním místě v designech s funkcemi, jako je vysoce intenzivní LED světlomet, integrované zadní světlo s brzdovým světlem, odrazky a zvonek. Oblékání do jasnějších barev nebo reflexní oblečení může také pomoci zvýšit viditelnost jezdce pro auta a jiná vozidla.
Většina smrtelných nehod na kole se stane v noci. Jak se chránit, když slunce zapadá? Je to jednoduché: nasaďte si na kolo extra světla. Čím více tím lépe. Použijte na svém ebiku alespoň jedno blikající přední (bílé) a zadní (červené) LED světlo. Ještě lepší je dát od každého více než jeden. Přídavné světlo na přilbě je ještě lepší. Paprsková světla jsou také skvělá. Cokoli, co vás v noci zviditelní, výrazně sníží vaše šance, že vás srazí auto.
Pochopení běžných signálů a zdvořilostí vám také může pomoci bezpečně sdílet silnici nebo cyklostezku s ostatními. Na cyklostezkách je to někdy tak jednoduché zavolat „Vlevo“ nebo zazvonit na zvonek, abyste upozornili ostatní, kolem kterých projíždíte. Když sdílíte silnice, používání správných signálů rukou zajišťuje, že můžete komunikovat s okolními řidiči a cyklisty i když vás neslyší.
5. Udržujte pneumatiky správně nahuštěné
Nejen, že vám to pomůže zlepšit dojezd vašeho ebike, ale také vám to poskytne lepší kontrolu, pokud potřebujete rychle reagovat, abyste se vyhnuli kolizi. Udržujte pneumatiky v top stavu, abyste měli co nejlepší šanci odvrátit nehodu, když se počítají milisekundy. Zkontrolujte běhoun pneumatiky a ujistěte se, že vaše pneumatiky nejsou ojeté. Opotřebované pneumatiky a ebike jsou špatnou kombinací. Rozhodně nechcete ztratit přilnavost k silnici, když to nejvíce potřebujete (nebo v podstatě nikdy).
6. Buďte si vědomi živlů
Při jízdě na elektrokole vždy sledujte své okolí. Držte hlavu vzhůru a neustále skenujte svou cestu, zda na ní nejsou hrboly, praskliny, výmoly, štěrk nebo uvolněná nečistota, abyste se mohli vyhnout a předejít nehodám. Než vyrazíte na elektrokole, zkontrolujte si předpověď počasí. Doporučuje se nejezdit na elektrokole v noci nebo za deštivého počasí. Nikdy nejezděte na svém elektrokole ve sněhu nebo ledu.
7. Nefixujte se na svůj smartphone nebo obrazovku
Pokud svůj smartphone připevníte na řídítka a použijete jej jako GPS zařízení, můžete se velmi snadno nechat rozptylovat. Pokud se díváte na svůj telefon, nedíváte se na silnici a pak dochází k nehodám. Mít na ebike namontovanou obrazovku je velmi užitečné, ale musíte ji používat bezpečně.
8. A nakonec, ale ne v poslední řadě - noste přilbu
Tohle doporučení je docela prosté, ale jednoho dne vám může zachránit život. Postačí, když řekneme, že pokud se vaše hlava bude odrážet od čelního skla auta nebo mlátit o povrch vozovky, bude pravděpodobně nejlepší, když ji kryje něco víc než baseballová čepice.
Zdroje informací:
https://www.rei.com/learn/expert-advice/intro-to-electric-bikes.html#how-to-ride-an-e-bike
https://www.linkyinnovation.com/how-to-ride-an-electric-bike/