- Buďte originální.
Jednou z nejdůležitějších věcí je titulek. Ten zpravidla rozhodne, zda inzerát uchazeče zaujme a bude číst dál. Mezi velkým množstvím stejně znějících textů je proto stěžejní být originální a odlišit se. Důkazem je oceněný pracovní inzerát firmy Atlas Copco, který porotce v soutěži RA Awards 2018 zaujal netradiční formou. Celý byl napsán jako dopis adresovaný budoucímu kandidátovi. Obsah byl mnohem upřímnější, než je zvykem u běžných pracovních inzerátů, nechybělo zde ani upozornění, že ne všechno možná půjde zpočátku hladce a bez komplikací. Podle autorky inzerátu Jitky Pouzarové na něj reagovalo nezvyklé množství uchazečů.
- Uvádějte mzdu.
„Z našich zkušeností určitě radíme vždy uvádět nabízenou mzdu – a to nejlépe již do titulku. Pokud tuto informaci nesdělíte, počítejte s tím, že se vám ozve mnohem méně uchazečů,“ tvrdí Radovan Hypš, ředitel pracovního portálu JenPráce.cz. Podle něj je při rozhodování potenciálního uchazeče nejdůležitějším prvkem právě finanční ohodnocení. Pokud mzda v inzerátu uvedena není, uživatel na něj s největší pravděpodobností reagovat nebude.
Přes 90 % uchazečů o práci potvrdilo, že by konkrétní výše platu měla být v textu určitě zmíněna.
- Vyvarujte se nekonkrétním frázím.
Zaměstnavatel by se měl vyvarovat nic neříkajících klišé typu: příjemné prostředí, přátelský kolektiv, motivační mzda. Každý si totiž pod těmito neosobními frázemi představí něco jiného.
„Doporučujeme konkrétně popsat, co bude náplní práce, jak to chodí právě u vás. Díky tomuto přístupu bude inzerát působit osobněji,“ radí Hypš. Zároveň odrazuje od uvádění velkého množství požadavků. „Zamyslete se nad tím, co je pro hledanou pracovní pozici skutečně nezbytné a jaké dovednosti a znalosti jsou spíše přidanou hodnotou. Mohlo by se vám totiž stát, že byste zbytečně odradili schopného uchazeče,“ dodává.
- Nešetřete benefity.
Dobrého zaměstnance získá ten, kdo nabídne lepší podmínky. Z nejnovějších průzkumů vyplývá, že právě firemní benefity jsou stále častějším důvodem ke změně práce. Zvláště mladá generace se již nespokojí se standardními pracovními podmínkami. Zkušení personalisté proto radí – uvádějte veškeré výhody a nadstandardy, které můžete nabídnout, a které vás zvýhodní oproti konkurenci. Ať jsou to stravenky, flexibilní pracovní doba nebo třeba týden dovolené navíc. Vše se počítá a může být zrovna tím rozhodujícím důvodem, proč si uchazeč zvolí právě vás.
- Jednejte slušně a korektně.
Často se stává, že zaměstnavatel poté, co pozici obsadí, se již neúspěšným uchazečům neozve. To by se ale určitě stávat nemělo. Zvláště v době, kdy nabídka převyšuje poptávku. Podle údajů Úřadu práce ČR bylo na konci dubna evidováno 209 828 uchazečů o práci, volných pracovních míst však bylo nabízeno ke 340 000. Z toho jasně vyplývá, že nikdy nevíte, kdy se vám budou dobré reference hodit. Oznámit kandidátovi, že na pozici nebyl vybrán, zabere jen pár minut. Stačí využít funkci vzorového e-mailu, který jde rozeslat každému neúspěšnému uchazeči. Informace o nepřijetí by měla být odeslána nejpozději do dvou týdnů.