Projekt nové generace statistiky dopravních nehod reaguje na naléhavou potřebu zkvalitnit informace o nehodovosti. Česká republika patří mezi země s nadprůměrným počtem smrtelných dopravních nehod v rámci Evropské unie. Podle statistik policie v posledních pěti letech zemřelo na českých silnicích 500 až 600 lidí ročně a kolem 2500 ročně bylo těžce zraněno. Projekt vzniká na podnět Ředitelství služby dopravní policie (ŘSDP) a získal podporu Technologické agentury ČR. Jako další účastník s AAU na projektu spolupracuje Právnická fakulta Univerzity Karlovy. Práce započaly letos v lednu a výsledky mají ŘSDP sloužit od konce příštího roku.
Na rozvoj výzkumu na AAU se od svého jmenování rektorem vloni zaměřuje i profesor Jaroslav Miller. „Akademické instituce definuje věda, i proto v našem rozpočtu počítáme s financováním a spolufinancováním slibných a kvalitních vědeckých projektů, jako je například vývoj nové generace statistik příčin dopravních nehod,“ řekl profesor Jaroslav Miller a dodal: „Očekávám od něj pomoc s řešením jednoho z dlouhodobých vážných problémů české společnosti, a to nezodpovědného chování a bezohlednosti na silnicích.“
Nová generace statistik pomůže lépe identifikovat klíčové rizikové faktory vedoucí ke vzniku nehod. V praxi to znamená, že díky novým statistikám budeme umět například přesněji definovat, jaké riziko nehody existuje, když má řidič určité množství alkoholu v krvi. Statistický výpočet přehledu dopravních nehod, jejich aktualizaci a integraci do stávajících pravidelných reportů dopravní nehodovosti umožní software, který vypočítá aktualizované statistiky automaticky.
Projekt vzniká na žádost dopravní policie, odpovídá na její konkrétní potřeby a bude vyvíjen v úzké spolupráci s pracovníky Oddělení statistiky ŘSDP. Výsledkem bude lepší využití dat o nehodách, které pravidelně využívá dopravní policie i další relevantní instituce (MD ČR a BESIP). Výstupy projektu umožní kvalitnější rozhodování o alokaci policejních zdrojů, jako je policejní dohled nebo jiné preventivní aktivity.
Efektivnější policejní dohled a lépe cílené preventivní aktivity mají empiricky prokázaný pozitivní dopad na zvýšení bezpečnosti silničního provozu (tj. snížení počtu a závažnosti nehod).