První zastávkou je obvykle rodina a přátele, a pokud tam z nějakého důvodu neuspějí, přichází na řadu nebankovní půjčky. Ty se však vyplatí dobře porovnávat, a to jak podle ceny a doby splatnosti, tak i podle důvěryhodnosti jejich poskytovatele, abyste opravdu skončili s produktem, který vám maximálně vyhovuje.
V tomto ohledu se můžete spolehnout na hodnocení portálu Férové půjčky, kde najdete také informace o úrokové sazbě, rozsahu úvěru i době jeho splácení. Nicméně pokud byste chtěli být ještě obezřetnější, pomůže vám aktualizovaný Index odpovědného úvěrování, ve které společnost Člověk v tísni srovnává nejen poskytovatele mikropůjček, ale i kreditních karet a kontokorentních úvěrů.
V nákladech na úvěr jsou několikatisícové rozdíly
Index odpovědného úvěrování je číslo od nuly do jedničky. Vzniká sloučením několika samostatných hodnocení v rámci určitých oblastí, a sice z hlediska nákladů, transparentnosti a komunikace poskytovatele a jeho klientské vstřícnosti.
Největší, konkrétně padesátiprocentní, váhu mají samotné náklady na úvěr, u kterých společnost Člověk v tísni zaznamenala největší rozdíl mezi jednotlivými poskytovateli. Konkrétně porovnávala, kolik u nich klienta bude stát půjčka v hodnotě 10 000 Kč se splatností v rámci jednoho měsíce.
Z nebankovního sektoru si v tomto ohledu nejlépe vedla společnost Home Credit, ESSOX a Kamali, u nichž cena tohoto úvěru nepřesáhla 500 Kč. Podstatně více zaplatí klienti společností, jako je Everyday+, Creditair nebo Zaplo, a to v rozmezí 2 000 a 2 500 Kč. Nejhůře na tom byly společnosti Creditgo, Sim Půjčka a CreditPortal, kde cena půjčky vyšplhala nad 4 000 Kč.
Není registr jako registr
Počínaje rokem 2016 musí všichni poskytovatelé před schválením úvěru prověřovat úvěrové registry, aby se zamezilo dalšímu zadlužování problémových klientů. Někteří z nich k tomu využívají solidní registry, jako je Bankovní a Nebankovní registr klientských informací či SOLUS, které pokrývají velkou část úvěrového trhu. Jsou však i menší registry, které někteří poskytovatelé taktéž využívají, přestože se v nich nedozvědí vše potřebné.
Právě správná volba registrů byla taktéž jedním z kritérií, podle kterých společnost Člověk v tísni poskytovatele úvěrů hodnotila. Mezi nadprůměrně obezřetné firmy se zařadil Home Credit, Kamali a Zaplo a z menších firem pak také Creditair, Creditstar a Crediton. Slabší byl v tomto ohledu CreditPortal, Credit123, Everyday+ a Amigoz, protože k prověřování bonity využívají pouze REPI a dále už si informace nikde neověřují.
Některé nebankovní společnosti předběhly populární banky
Jak jsme již zmínili v úvodu, kromě klientské vstřícnosti a nákladů se Index odpovědného úvěrování skládá také z transparentnosti - tedy možnosti si před podpisem smlouvy podle dostupných informací v klidu spočítat výši splátek. U mikropůjček se většinu důležitých detailů dozvíte u 7 z 10 společností, což je velmi dobré skóre. Potenciálním problémem by mohla být dostupnost smluvní dokumentace, kterou na webu zveřejňuje pouze 60 % společností.
Po celkovém součtu všech kritérií se na prvním místě v rámci srovnání umístila společnost Kamali, které se podařilo předběhnout i populární banku Air Bank. Mezi další nebankovní společnosti, které se v testu ukázaly jako odpovědné, patří COFIDIS, Home Credit a ESSOX.
Za zmínku stojí také společnosti CreditAir, CreditOn nebo Simpůjčka, které svůj přístup od loňska výrazně zlepšily. Zatímco v minulém testu propadly na plné čáře, letos se zařadily mezi průměrné společnosti, a to spolu s Everyday+, Zaplo nebo Via SMS. Spodní příčky naopak obsadily firmy Ferratum, Credit123 a Viva Credit, jejichž výsledky byly oproti ostatním společnostem dost katastrofické.